Als supermarkt inspelen op Instagram reels Scroll to top

Als supermarkt inspelen op Instagram reels

Coop.

Koken met Coop(jes): when reels gets real

 

Instagram Reels… de uitgelezen kans om je merk creatief en op geheel eigen wijze neer te zetten. Niet te moeilijk; korte filmpjes, muziekje eronder, een beetje artwork toevoegen, nog een leuke caption met een paar hashtags en klaar! Toch?

Just follow the recipe

Ook Coop zet graag reels in. Met korte video’s krijgt de consument lekkere, toegankelijke recepten voorgeschoteld. Maar let’s be real: reels zijn niet zo simpel als het lijkt. Het format vraagt om een eigen manier van filmen. Het is een staand beeld; het standaard videoformaat is hiervoor niet geschikt. Bovendien heb je maar weinig tijd om veel te vertellen.

Aan ons de taak om reels te creëren die kwalitatief en herkenbaar zijn. Lekkere recepten die er écht goed uitzien, waarbij de consument denkt: ‘Dat kan ik ook!’

Gevoel voor (algo-)ritme

Tijd voor onderzoek dus. We doken eerst in het algoritme van Instagram Reels. Helaas is dat lastig te doorgronden. Er is geen exact script waarmee je keer op keer kunt scoren. Wel zijn er factoren die kunnen bijdragen aan succes.

We zetten ze hier even voor je op een rij:

  • Interactie 
    Niet alleen de inhoud is belangrijk, ook interactie met gebruikers speelt mee.
  • Relevantie
    Hoe past jouw reel bij de gebruiker? Hashtags, muziek, captions maar ook de lengte van je reel zijn af te stemmen op de voorkeuren van je doelgroep.
  • Actualiteit 
    So fresh and so clean! Een gelikte reel wordt makkelijk geliked. Instagram verkiest altijd nieuwe content boven ‘oud’ materiaal.
  • Populariteit
    Viraal gaan is natuurlijk top! Maar vergeet niet, elke comment en like wordt beloond. En heb je een goede reputatie? Dan betaalt dat zich ook uit in zichtbaarheid.

Hiermee hebben we het ritme al lekker te pakken. Nu nog maat blijven houden. We gaan voor consistente content: hoogkwalitatieve reels met een laagdrempelig karakter.

Camera klaar? En actie!

Filmen met een ‘echte’ camera of gewoon met je telefoon? We namen de proef op de som en maakten video’s met een iPhone én een camera. Filmen met een smartphone werkt niet sneller dan met een camera. Waar een iPhone steeds de focus moet zoeken, geeft de camera direct een scherp beeld. En dat beeld is bovendien rijker. Op de set wissel je makkelijk van standpunt met twee camera’s op positie. Dat werkt toch fijner dan wanneer je telkens het standpunt van de telefoon moet aanpassen.

coop reels

Set de ideale setting

En filmen we dan in een random keuken of de studio? In onze studio hebben we alles bij de hand om snel de ideale setting te creëren. Combineer dit met de steady studiobelichting en je snapt dat we juist in de studio kunnen zorgen voor een consistente uitvoering.

Consistentie betekent ook trouw aan de stijl van Coop. En in die stijl spelen we, met een reel van maximaal 15 seconden, in op de trends met een eigen twist. In de native app wordt de hapklare clip geüpload en de juiste muziek eronder geplaatst. Ingrediënten, bereiding en een link naar het volledige recept worden vermeld in de caption.

We zetten hem op repeat

De cijfers liegen niet, reels werken. Als het maar in een sterk format gegoten is. Zo is voor Coop het bereik flink gestegen en is het aantal views en reacties veel hoger dan bij de ‘traditionele’ video’s. Sterker nog, Instagram reels werkt voor Coop zo goed dat dit een vast plekje op de contentkalender heeft gekregen.

Gerelateerde blogs