Apple en New: een goed huwelijk vanaf de start Scroll to top

Apple en New: een goed huwelijk vanaf de start

New. Brand Activators.

Stay hungry, stay foolish, stay New

 

New zijn en New blijven. Dat is wat wij doen. All day, every day. Voor ons eigen merk én voor de mooie merken waarvoor we mogen werken. Niet gek dus dat we zo’n binding voelen met Apple: sinds de oprichting van Apple heeft het continue aan de basis gestaan van veranderingen en vernieuwingen. Heel bijzonder, en voor ons enorm inspirerend!

Apple: Think different
Het begon ooit als een hobbyproject van drie vrienden, vandaag de dag is het een miljardenbedrijf dat élke generatie kent. Apple heeft als slogan ‘Think different’. En dat is precies wat ze doen. Al vanaf het begin kijken ze naar hoe ze denken dat wij in de toekomst elektronica zullen gebruiken. Zo is Apple het eerste computermerk dat een scherm en muis meeleverde bij de Apple II. De smartphone-wereld werd op zijn kop gezet door de iPhone en de iPad deed dat bij de tablets. En weet je nog, die baanbrekende iPod? Nog niet eerder was het zo makkelijk om al je favoriete muziek in je broekzak mee te nemen. Think different: Apple’s versie van New zijn en New blijven.

Our BFF (Best Fruit Friend)
Bij New houden we van retail. Van horeca. Van food. En dus ook van fruit. Zeker van Apple. We hebben zelfs een ware Apple-tentoonstelling beneden in de kast staan (zie foto’s!). Hier bewonder je verschillende Apple’s door de jaren heen waar onze Niels allemaal nog op heeft gewerkt. Weet jij trouwens hoe het bedrijf aan zijn naam is gekomen? Een grappig verhaal. In de jaren 70 volgde oprichter Steve Jobs een streng fruitdieet. Ja, hij at echt alleen maar fruit. Ze waren zo’n drie maanden te laat met het inzenden van een bedrijfsnaam, dus dreigde Jobs het bedrijf Apple Computer te noemen. Was het eerste wat in hem opkwam, dankzij dat gekke dieet. Ténzij iemand voor 17.00 uur een idee had. Dat gebeurde niet. Apple Computers was geboren.

Apple

Van Apple Computers naar Apple
Later, in 2007, werd dit Apple. Zo was het duidelijk dat het bedrijf meer te bieden heeft dan alleen computers. Het welbekende logo ontwierp Rob Janoff in 1977. Hier bestaan veel theorieën over, maar het blijkt niet al te spannend te zijn. Zo vertelde Janoff hierover: ‘Ik heb de hap uit de appel in het design gezet om duidelijk te maken dat het een appel was en geen kers of tomaat. Daarnaast is er iets iconisch aan het nemen van een hap uit een appel. Iedereen kan dat ervaren, het gaat voorbij de culturen. Als je ooit in een appel gebeten hebt, dan is dit wat je krijgt.’ Die gestreepte kleuren uit het originele logo – en je ook op de foto’s bij deze blog ziet – was het idee van Steve Jobs. Toentertijd waren zulke kleuren in een logo anders dan anders.

Apple versus Windows
Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar: Apple en Windows. De eeuwige haat-liefdeverhouding. Waarom ze niet met elkaar kunnen kun je waarschijnlijk wel bedenken, maar zónder elkaar? Toch is het zo! In 1997 stond Apple aan de rand van de afgrond. De Apple II heeft veel gedaan voor de opkomst van de pc-markt, maar dat succes konden ze bijna vaarwel zwaaien toen Apple failliet dreigde te gaan. Niemand minder dan Microsoft was toen degene die 160 miljoen dollar investeerde en het bedrijf er weer bovenop hielp.

Apple

Inspiring Steve Jobs
We sluiten deze blog graag af met een paar inspirerende quotes van mister Apple himself: Steve Jobs.

 

‘Stay hungry, stay foolish’

 

‘You were born an original, don’t die a copy’

 

Being the richest man in the cemetery doesn’t matter to me. Going to bed at night saying we’ve done something wonderful, that’s what matters to me.’


Waarom juist deze ons zoveel doen? Het zijn niet alleen parels van quotes, maar vooral ook principes waar wij bij New elke dag naar streven. Stay hungry, stay foolish, stay New!

Pro Warehouse
Bij New werken we samen met Pro Warehouse, voorheen ICTeam. Pro Warehouse regelt onze gehele ICT-infrastructuur. Uiteraard op Apple. Meer weten? We interviewden laatst technisch manager Ralf.

Gerelateerde blogs