Arbeidsmarktcommunicatie met een persoonlijke touch voor SPAR Scroll to top

Arbeidsmarktcommunicatie met een persoonlijke touch

SPAR.

Een campagne die werft én voor ambassadeurs zorgt.

Arbeidsmarktcommunicatie is niet alleen een noodzakelijke tool bij het werven van nieuw personeel. Tegelijk kan het zin, betekenis en een gevoel van trots geven aan huidige werknemers. Het maakt mensen gelukkiger én een heel stuk productiever, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Bovendien worden het ambassadeurs voor je merk. Een ware dubbelklapper dus. Voor SPAR gaf New invulling aan een sympathieke wervingscampagne. Waarbij we kozen voor de persoonlijke verhalen van huidige medewerkers. Een kwestie van interviewen, storytelling en gelikte fotografie. Dit is …, van SPAR!

Groei vraagt om mensen

SPAR is internationaal gezien een kolos in de markt van retailers. SPAR werd al in 1932 opgericht en is momenteel actief in liefst 48 landen. Met ruim 13.000 winkels en ruim 400.000 medewerkers wereldwijd genereert de keten van gemakswinkels een jaarlijkse omzet van meer dan 33 miljard euro. Alleen al in Nederland telt SPAR ruim 450 winkels, en het aantal groeit gestaag. Je mag gerust stellen dat ze als paddenstoelen uit de grond schieten. De groeicijfers van SPAR liegen er dan ook niet om. Waar groei is, zijn mensen nodig, logisch. Helaas is het vandaag de dag, gezien de krappe arbeidsmarkt, niet zo makkelijk om personeel aan te trekken en vervolgens te behouden. In zo’n geval is een opvallende en aantrekkelijke wervingscampagne geen overbodige luxe. New draagt uiteraard graag een wervend steentje bij.

Persoonlijke verhalen

Een prima manier om medewerkers voor je winkels, burelen en distributiecentra aan te trekken is vertellen hoe leuk het werken bij jouw organisatie wel niet is. Laat het de huidige medewerkers vooral zelf vertellen. Dat zorgt voor authenticiteit en maakt het voor potentiële kandidaten makkelijker zich in te leven. Bij SPAR interviewden we diverse werknemers, verspreid over de verschillende afdelingen. Zo kwamen marketingmedewerkers aan het woord, maar ook medewerkers van de distributiecentra en ondernemers, ofwel franchisers. Het leverde tal van leuke, inspirerende, informatieve en vooral ook persoonlijke verhalen op, die het werken bij SPAR over de volle breedte belichten.

Dit is …, van SPAR

Een voorbeeld van zo’n persoonlijk verhaal:

Dit is Fabian, van SPAR
Ondernemer

“Al vanaf mijn 14e werk ik bij SPAR. Ik begon destijds in Vuren als stagiair en vakkenvuller. Daarna volgde ik de BBL-opleiding bij SPAR en sinds twee jaar run ik nu mijn eigen buurtwinkel in Genderen. Ik was pas 24 toen ik die kans kreeg, wat best bijzonder is.”

Ons kent ons
“Dat persoonlijke contact met de klant, die echte binding, daar geniet ik van. Ons kent ons. Op den duur ga je mensen bij hun naam noemen, iets wat erg wordt gewaardeerd door de klant en helemaal past bij het warme imago en de gastvrijheid van SPAR. Ook ikzelf ben destijds met open armen ontvangen door de SPAR-familie en op alle fronten ondersteund. Hetzelfde familiegevoel zie je terug bij de ondernemers onderling. Wat ik verder erg waardeer is de vrijheid om zelf acties op te zetten in mijn winkel, denk bijvoorbeeld aan een lokale sponsor- of aanbiedingactie. Dat maakt de klantbinding alleen maar sterker.”

Beelden

De verzamelde verhalen worden ingezet op de diverse sociale kanalen en de website van SPAR.
Daarmee hoopt SPAR werkzoekenden te enthousiasmeren en over te halen om hun carrière bij SPAR te starten dan wel voort te zetten. Om de stopkracht van al die mooie verhalen te vergroten, is onze fotograaf Bram aan de slag gegaan met het schieten van spontane en vrolijke portretten op locatie. Met een resultaat dat er mag zijn!