Branding: zo maak je een merk succesvol - New. Brand Activators. Scroll to top

Branding: zo maak je een merk succesvol

New. Brand Activators.

Jouw merk in het hart van je doelgroep.


Het succes van een merk hangt samen met ijzersterke branding. Als je dat goed op orde hebt, dan verwerf je een rotsvaste positie in het hoofd én hart van je doelgroep. Is jouw merk klaar om deze positie te veroveren? Ons ervaren branding-team helpt je verder!

Wat is branding?
Bij branding wordt veelal gedacht aan de buitenkant van een merk: het logo en de merknaam. Maar branding is veel meer dan dat. Het is de vorming van unieke associaties rondom je merk om zo een plek te veroveren en te behouden in het hoofd van de doelgroep.

Om dit te bereiken moet je ervoor zorgen dat er een bepaald gevoel en de juiste uitstraling die bij jouw merk past overal in terugkomt. Het gaat erom dat je de waarden van je merk (het unieke DNA) vindt, dit omzet in een visuele en niet-visuele identiteit en dit vervolgens laat terugkomen in alle uitingen en communicatie van je merk. Van het logo tot de advertenties die je plaatst en de e-mails die je stuurt. Maar ook de manier waarop werknemers zich gedragen. Deze totaalbeleving is de branding van je merk.

Waarom is branding belangrijk?

Uniek in je soort
Hoe zou de wereld eruit zien als iedereen hetzelfde was? Precies. Saaaaaai! Branding helpt je je te onderscheiden van je concurrentie. Per productcategorie zitten er nu meer merken dan ooit in de race om consumenten voor zich te winnen. Sterke branding is dus cruciaal. Misschien heb je geen uniek product of nieuwe dienst, maar de manier waarop je de connectie legt met je doelgroep en hoe je je presenteert kan je onderscheidend en je aantrekkelijk maken.

Duidelijke koers
Ook intern in de organisatie is het belangrijk dat het duidelijk is waar jouw merk voor staat. Als dat goed bekend is, geeft dat een sterke basis voor het team. Goede branding geeft richting en motivatie. Het zorgt ervoor dat de neuzen constant dezelfde kant op staan.

Hé, die ken ik!
Als jij je branding op orde hebt, is dat wat je hoort als iemand jouw merk ziet. Branding zorgt voor herkenbaarheid. Door goed herkenbaar te zijn kunnen consumenten je snel vinden tussen alle andere merken. Daarnaast is herkenbaarheid fijn, omdat het een vertrouwd gevoel geeft. Dit is precies wat consumenten nodig hebben om een aankoop te doen.

Echte fans
Het aanbod is tegenwoordig zo groot dat de doelgroep niet alleen kijkt naar het product of de dienst zelf, maar ook naar de emotie en de expressie die van het merk uitgaat. Ze zoeken naar merken die hun levensstijl en normen en waarden versterken. Met behulp van branding laad je je merk met emotie en expressie. Wanneer je dit goed op orde hebt, liggen echte fans aan je voeten.

Met jou wil ik zaken doen
Ook duidelijk en consistent zijn is belangrijk. We maken een vergelijking met een echt persoon. Als iemand om de haverklap iets anders zegt of doet, dan vertrouw je hem of haar op een gegeven moment niet meer. Zo werkt het ook voor merken. Consistentie in je boodschappen en in je uitstraling is dus erg belangrijk. Door goed na te denken over de branding van je merk en dat vast te leggen kun je elk ding wat je doet en wat je naar buiten brengt hieraan toetsen en voelt het voor de consument goed om met jou zaken te doen.

Hoe ‘brand’ je je merk?

Het ‘branden’ van je merk gaat niet over één nacht ijs. Het stopt zelfs nooit, want je bent altijd je merk aan het bouwen en onderhouden. Daarom is een sterke basis ook zo belangrijk. Wij weten precies hoe je deze sterke basis legt. Dat doe je namelijk in de strategische fase. In deze fase wordt het fundament gecreëerd voor een vloeiende uitrol in de volgende fases: de tactische en operationele fase. Zie het schema hieronder.

Branding

Het brandingproces bestaat uit het ontwikkelen van een merkstrategie en een merkidentiteit. Deze twee samen vormen dus het fundament van je merk en de basis voor elke vorm van interne en externe communicatie. Het is een stevig en intensief proces, maar ook heel erg leuk. In het schema hieronder zie je hoe we precies te werk gaan.

Branding-merkstrategie-merkidentiteit

Zoals je ziet bestaan de merkstrategie en de merkidentiteit uit een aantal onderdelen. Deze gaan we allemaal langs om jouw merk te laden. We gaan aan de slag met je merkstrategie en ontrafelen zo het merk-DNA en het karakter van jouw merk. Als dat staat als een huis creëren we daar een passende uitstraling bij, ook wel de merkidentiteit. Hieronder gaan we even kort op alle onderdelen in.

Merkstrategie: de unieke eigenschappen van een merk

Net als dat jij als mens unieke eigenschappen hebt, heeft ook jouw merk een eigen DNA en een eigen karakter. In de merkstrategie ontrafelen we dat. Dat doen we aan de hand van de volgende onderdelen:

Merkambitie
Samen brengen we de ambities en de doelstellingen van jouw merk in kaart. Zo zetten we een stip op de horizon en behouden we focus.

Strategische analyse
We verzamelen samen inzichten over de markt, de concurrentie, jouw organisatie (SWOT-analyse), en de doelgroepen. Daarnaast gaan we op zoek naar inzichten die jouw merk uniek maken, want daarmee val je op in de markt.

Positionering
Op basis van inzichten vormen we een sterke merkpositionering. We zoeken daarbij naar een duidelijke, onderscheidende positie in het brein van jouw doelgroep.

Merkmanifest
We brengen het merk tot leven in een boeiende, creatieve beschrijving. Hierin staat op een begrijpelijke manier waar het merk in gelooft en waar het voor staat.

Wil je meer inhoudelijke informatie over deze punten?

Onze Brand Activator en strateeg Willy Fitters vertelt je er graag meer over.

Willy

+31 6 29 40 92 52
willyfitters@wearenew.nl

Merkidentiteit: kleren aan en gaan

De manier waarop je praat, de kleren die je aan trekt en ook je naam: het is allemaal onderdeel van je identiteit als mens. De merkidentiteit is ook wel de tekstuele en visuele vertaling van de merkstrategie. We gooien als het ware een mooie passende jas over het karakter en DNA van je merk heen en geven antwoord op de vraag: ‘Hoe moet je merk aanvoelen en wat wil je uitstralen, zowel tekstueel als visueel?’

Merknaam
Aan de mix van merkelementen koppelen we een allesomvattende en onderscheidende merknaam. Een naam die de lading dekt van je merkbeleving, de juiste emotie oproept en past bij het DNA.

Pay-off / tagline
Een pay-off en tagline zijn niet noodzakelijk. Vaak wordt een van de twee of zelfs allebei wel toegepast. Deze zin bevat emotie, onderscheidt zich van concurrenten en vat samen waar je merk voor staat en wat je beloofd. Een tagline vertelt zonder dubbele betekenis wat je doet.

Tone of voice
De tone of voice is ook wel de manier van communiceren en taalgebruik. Door vast te houden aan een eigen stem versterk je het merk. Samen onderzoeken we welke stem bij jouw merk past.

Merkdesign
We geven het merk visueel vorm. Het logo is hierin een belangrijk onderdeel. Maar ook typografie, kleurgebruik en beeldtaal (video- en fotografiestijl, grafische elementen) zeggen allemaal iets over je merk. Wanneer dit allemaal op elkaar aansluit en je hieraan vasthoudt, wordt je merk zichtbaar, herkenbaar en onderscheidend.

Rebranding

Zoals je leest komt er heel wat kijken bij branding. Er komt gezonde discussie, veel denkwerk, goede besluitvorming en creatief vermogen bij kijken. Maar als het eenmaal staat, kun je er ook erg lang mee vooruit. Vaak een merkleven lang.

Wat we wel aanraden is om na een aantal jaar je branding weer eens goed onder de loep te nemen. Want de markt, behoeftes van de doelgroepen en je eigen organisatie kunnen veranderen. Het is belangrijk dat in de gaten te houden en daar op in te spelen. Past jouw merk nog bij de tijdsgeest? Spreekt het nog genoeg aan? Je complete strategie en identiteit overboord gooien is dan echt niet nodig, maar meebewegen met de tijd kan je succes vergroten. Dit ‘renoveren’ van je merk noemen we rebranding.

Wij hebben veel ervaring in het (re)branden van merken en weten goed hoe we zo’n proces moeten aanpakken. Onderaan deze blog vind je verschillende brandingprojecten die wij voor merken uit diverse branches hebben uitgevoerd. Neem eens een kijkje! 

Wil je meer weten over branding of zie je het helemaal zitten om een strategisch merktraject met ons te doorlopen? Neem dan contact op met onze strateeg Willy Fitters.

Blog Branding

Blogs over branding

Bekijk hier een aantal blogs over merken waar wij een branding-traject mee hebben doorlopen.

AAE_campagnebeeld-1920x1080
plantanious-vlag
De Leijgraaf
DRP-identity-stationery
gebruiksvriendelijke ICT
NEW-meierijstad-signing
Illumy-camapgnebeeld3
vrouwvriendelijke autogarage