Herpositioneren: zo pak je dat aan - New. Brand Activators. Scroll to top

Herpositioneren: zo pak je dat aan

Van Hoeckel.

Branding & herpositionering in de zorgmarkt

 Herpositioneren: jouw merk, je diensten of producten op een nieuwe manier presenteren. Even de zaak opfrissen en bekijken of je nog bent wie je wilt zijn als merk. We kregen de opdracht van Van Hoeckel, een totaalleverancier van eten en drinken in de zorg, om hun positionering eens goed aan te scherpen. Dat doen we maar al te graag!

Goed eten, onze zorg
Na een intensief strategisch traject met het management kwamen we tot een nieuwe belofte en een nieuwe pay-off voor Van Hoeckel. Daar begon het mee. Aan ons de taak om ‘Goed eten, onze zorg’ helder te definiëren en vervolgens te claimen als merkbelofte. Een belofte die Van Hoeckel elke dag weer waar maakt. Daarin zeggen we niet alleen dat goed eten onze zorg is, maar laten we dat ook zien, voelen en ervaren. We ontwikkelden een nieuwe visuele en tekstuele identiteit die precies dit in zich heeft.

Het belang van internal branding
Na een intensieve, fijne samenwerking kregen we een go en konden we de herpositionering de wereld in brengen. Het naar buiten treden met een nieuwe positionering moet je goed aanpakken. Als je dat strategisch goed doet trek je klanten aan die relevant zijn voor je organisatie. Maar er is een ding wat zeker zo belangrijk is: de propositie intern laden in de organisatie. Want hoe beter jouw medewerkers de nieuwe propositie uitdragen, hoe beter en positiever het beeld wat buitenstaanders van jouw organisatie krijgen. Jouw medewerkers vormen met hun dagelijkse besluiten, acties en communicatie namelijk de basis van je merk.

Van Hoeckel borrelplank

Herpositioneren en introduceren bij medewerkers
Een herpositionering intern laten leven kan op verschillende manieren. Voor Van Hoeckel ontwikkelden we een interne campagne waarbij Goed eten, onze zorg bij alle medewerkers wordt geladen. Hoe eerder je je medewerkers bij de herpositionering betrekt, hoe beter. Daarom begonnen we hier al in een vroeg stadium mee.

Zo kregen alle medewerkers van Van Hoeckel een houten serveerplank opgestuurd. Om deze plank zat een sleeve waarop de vernieuwde propositie al stond. Daarnaast werden alle medewerkers uitgenodigd voor een bijeenkomst waar de nieuwe propositie gepresenteerd werd. Wij ontwierpen de sleeve en schreven de copy.

Ook maakten we een turning card met de nieuwe merkgedachte en identiteit voor op de bureau’s van alle medewerkers bij Van Hoeckel. Dit met als doel de nieuwe propositie Goed eten, onze zorg en de daarbij horende huisstijl op de juiste manier door de medewerkers te laten gebruiken, zowel intern als extern.

Op deze kaart staan de schrijfregels, de typografie, het kleurgebruik en de strategie overzichtelijk bij elkaar. Hier kunnen alle medewerkers altijd naar teruggrijpen.

Van intern naar extern
Nu de positionering is aangescherpt, de merkidentiteit strakker is neergezet en intern het merk gelanceerd en geladen is, moet ook de (potentiële) klant gaan voelen wat ‘Goed eten, onze zorg’ daadwerkelijk betekent. Om de propositie ook extern goed te laden hebben we voor Van Hoeckel een contentplan geschreven. Daarmee kan Van Hoeckel de komende periode met content gebaseerd op de nieuwe positionering zich goed profileren op de zorgmarkt.

Van Hoeckel social