Hoe je met een giveaway je merk laat groeien Scroll to top

Hoe je met een giveaway je merk laat groeien

Caliber Europe.

Zo klinkt het geluid van overwinning.

 

Nederlanders staan bekend als koopjesjagers. Niet gek dus dat in de marketing het woord gratis een van de aantrekkelijkste woorden is. Iets gratis weggeven om je product meer in the picture te zetten, een zogenoemde giveaway, kan een slimme tactiek zijn om klanten aan te trekken en ze te overtuigen tot een aankoop.

Caliber giveaway campagne

Giveaway, een slimme tactiek
Het inzetten van een giveaway kan een slimme tactiek zijn. Het weggeven van een cadeau maakt je namelijk sympathieker en kan de loyaliteit richting je merk verhogen. Denk aan het wederkerigheidsprincipe: wie iets krijgt, wil ook graag iets terugdoen. Ook stimuleert een giveaway een betere naamsbekendheid. Helemaal als de giveaway nuttig is en consumenten het lang kunnen gebruiken. Daarnaast is een giveaway een goede lead generator (het wekken van interesse bij potentiële klanten). Een giveaway kan het zetje zijn om te kiezen voor jouw merk. Denk bijvoorbeeld aan Heineken of Bavaria die met behulp van het Heineken Hemd of Bavaria jurkje voor veel reuring zorgen rondom het merk. Door een goede giveaway in te zetten komt de consument eerder in aanraking met jouw producten en wordt misschien wel fan.

Bij het bepalen van een goede giveaway is het belangrijk om op een aantal punten te letten:

Passend en waardevol
Bied iets aan dat past bij het merk en, nog belangrijker, bij het moment. Fashion en bier is bijvoorbeeld niet meteen een logische combinatie. Maar het oranje Bavaria jurkje werkte goed, omdat het ingezet werd tijdens het EK. Een moment waarop iedereen op zoek is naar een oranje outfit. Daarnaast moet de waarde van de giveaway in goede proportie zijn met het product waaraan je de giveaway koppelt. Van een gratis strandbal bij een nieuwe keuken wordt niemand warm.

Maak het relevant
Maak een link met het product en de giveaway. Een gratis lippenstift bij een baardtrimmer zal de meeste mannen niet doen overtuigen. Maar een gratis versterker bij een nieuwe gitaar is bijvoorbeeld wel weer erg aantrekkelijk. Wil je toch een giveaway aanbieden die niet helemaal aansluit bij je product of dienst? Probeer dan in te haken op een bepaalde feestdag of een evenement, zoals in het vorige punt beschreven.

Eigen product eerst
Zorg dat het product of de dienst waaraan je de giveaway koppelt van goede kwaliteit is. Want hoe leuk, vet of nuttig de giveaway ook is, wanneer je product niet goed functioneert, is de aankoop voor de consument niet veel waard.

 

 

Activatiecampagne met giveaway
Wij hebben veel ervaring in het bedenken van activatiecampagnes met giveaways. Zo hebben we recent een giveaway campagne voor Caliber, een elektronicamerk, ontwikkeld. Caliber vroeg ons een unieke activatiecampagne voor MediaMarkt te verzinnen waarmee ze hun speakers, naar aanloop en tijdens het EK voetbal, in de spotlight zetten. Wij bedachten het concept: zo klinkt het geluid van de overwinning.

Zo klinkt het geluid van de overwinning
Het EK voetbal maakt de leeuw in iedereen los. Heel Nederland is trots en dat laten we graag horen. Zeker als we winnen. Dan is geen stadion te groot en brullen we van trots. Je voelt het geluid en het gejuich door het stadion heen trillen. Zo imposant zijn ook de speakers van Caliber. Ze laten zich horen en je kan er niet omheen.

Caliber giveaway campagne
Caliber giveaway campagne

De giveaway: je eigen EK jack
Om de speakers voor en tijdens het EK voetbal goed in de spotlights te zetten en meer klanten te overtuigen tot aankoop bedachten we een passende giveaway: een vet retro EK jack. Dit EK jack geeft Caliber weg bij geselecteerde producten in aanloop naar én tijdens het EK. Met een speciale actiecode, die je ontvangt bij aankoop van een Caliber speaker op de website van Caliber, bij Coolblue of de MediaMarkt (zowel online als in de winkels), kun je het jack bestellen op een door ons ontwikkelde portal. Dit is een landings/actiepagina waar de consument de actiecode kan verzilveren en de giveaway, het EK jack, kan bestellen. En … we gaan nog een stapje verder! Het jasje is namelijk ook te personaliseren met je eigen naam en nummer. Ook dat kan de consument zelf in de door ons ontwikkelde portal doen.

Caliber giveaway campagne

Hup holland hup!
Met behulp van het concept en het jasje maakten we de koppeling tussen het EK en de speakers van Caliber. Hierdoor kan iedereen dit EK goed horen (door de speakers) en kan iedereen goed zien (door de jacks) dat wij oranje steunen! Hup Holland Hup, wij zijn er klaar voor!