VAN DE BEETEN: GRONDIG MET DAADKRACHT

Van loonbedrijf naar een sterke naam in ondergrondse en bovengrondse infrastructuur: de transformatie van Van de Beeten was een daadkrachtige, strategische en visuele herpositionering die de kern van het bedrijf raakte.

Van strategie naar merkidentiteit
Om Van de Beeten te positioneren als een krachtig en professioneel inframerk, doorliepen we een strategisch brandingstraject met drie hoofdpijlers:

01.

Merkstrategie

een sterke basis leggen

02.

Merkidentiteit

visuele en verbale kracht
03.

Middelen

Van de Beeten in beeld

Van de beeten graafmachine
van de beeten stijlelement
van de beeten poort en vrachtwagen
van de beeten
van de beeten graafmachine
van de beeten trui
van de beeten logo

1. Merkstrategie

We begonnen bij de kern. Wie is Van de Beeten, waar staat het bedrijf voor en hoe onderscheidt het zich van de concurrentie? In strategische sessies brachten we samen met het team de merkwaarden en de rode draad in de dienstverlening in kaart. Het MerkDNA werd bepaald met input van medewerkers, waarin werd vastgelegd wat Van de Beeten uniek maakt. Alle klantsegmenten werden bevraagd in doelgroepinterviews om hun behoeften en perceptie te achterhalen. Op basis hiervan werd een duidelijke positionering en merkbelofte geformuleerd waarmee Van de Beeten zich onderscheidt in de markt. Het merk Van de Beeten met de pay-off ‘Grondig met daadkracht’ was geboren. Bas: “Die sessies veranderden niet alleen ons merk, maar ook hoe ik naar ondernemen kijk. We leerden hoe we de juiste klanten en leveranciers om ons heen konden verzamelen. Sindsdien werken we alleen nog met de besten.”

3. Middelen

Een merk is pas sterk als het overal consequent wordt doorgevoerd. Daarom ontwikkelden we alle middelen die nodig waren om het nieuwe merk direct goed neer te zetten. De vrachtwagens en graafmachines kregen een nieuw uiterlijk voor maximale zichtbaarheid. Zakelijk drukwerk, zoals briefpapier, enveloppen en ‘with compliments’-kaarten, werd aangepast. De website en social media templates kregen een uitstraling die perfect aansluit bij het nieuwe merk. Daarnaast werden praktische en opvallende giveaways ontwikkeld als merkdragers. Nieuwe lichtreclame en signing bij het pand maakte ook de zichtbaarheid en beleving op de vestiginglocaties compleet. Want een sterk merk mag gezien worden.

2. Merkidentiteit

Van inzicht naar impact. De strategische basis werd doorvertaald naar een krachtige visuele en verbale identiteit. Het nieuwe logo is krachtig, herkenbaar en passend bij de sector. De complete huisstijl bevat duidelijk kleurgebruik, consistente beeldtaal en een professionele copystijl. In de merkmanual zijn alle richtlijnen vastgelegd voor eenduidige communicatie. “Mensen zien ons nu overal rijden en we krijgen er nog dagelijks complimenten over,’’ vertelt Bas. ‘’Het straalt uit wat wij zijn: de beste.”

Het resultaat? Een campagne die van het begin tot het eind van het seizoen de doelgroep inspireert met behulp van een flinke portie content verspreid over verschillende communicatiemiddelen en kanalen. En een ijzersterk concept dat ieder jaar over elk seizoen weer campagnematig uitgerold kan worden.

Benieuwd naar het interview met Bas van de Beeten?