Scholengemeenschap De Rooi Pannen.
Waar vind je een echt vliegtuig als klaslokaal?
De Rooi Pannen, een onderwijsinstelling met een extreme focus op praktijkgericht onderwijs, vierde haar 50-jarig jubileum met een ultiem feestje: een nieuwe look & feel. Daarnaast bleek dit jubileum ook een goed moment om alles even anders aan te pakken. Een nieuwe communicatie/contentstrategie voor hun opendagcampagne: dat leek ze wel wat. Konden wij de Rooi Pannen hierbij helpen? Aber natürlich!
Ontwikkelen, oppeppen en opfrissen
Wij doken in de wereld van het onderwijs en de jonge vmbo- en mbo-student en ontwikkelden een nieuwe communicatie/contentstrategie en gaven daarnaast de identiteit een complete restyling. We gaven de huisstijl een oppepper en het logo een kleine opfrisbeurt: een tikkeltje anders en moderner, maar nog steeds herkenbaar. Daarnaast bogen we ons over het contentstrategievraagstuk.
Nieuwe merkbelofte
Het ultieme doel van een school is toch wel om zoveel mogelijk scholieren aan te trekken en aanmeldingen binnen te slepen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer scholieren aanspreken? De Rooi Pannen heeft haar leerlingen enorm veel (praktijk)faciliteiten te bieden: een écht restaurant waar gasten komen eten, een écht winkelcentrum waar consumenten winkelen en een écht hotel waar gasten verblijven. Allemaal om de leerlingen échte praktijkervaring op te laten doen. Daarmee is de overgang tussen school en praktijk flinterdun. Een school zo gericht op de praktijk, dat is zo uniek, dat kun je niet laten liggen. Met de door ons bedachte nieuwe merkbelofte ‘Zo echt kan leren zijn’ brachten we de kern van de Rooi Pannen naar voren.
De meest authentieke storytellinglaag
We ontwikkelden een campagne waarin we echte leerlingen en echte praktijkfaciliteiten centraal stelden. De contentstrategie is daarbij heel belangrijk. We dachten vanuit de meest authentieke storytellinglaag die een school zich kan voorstellen: de leerling zelf. Op iedere opleiding werd een eigen vlogger aangesteld. Zij laten de vele mogelijkheden van de school zien en vertellen over hun eigen bevindingen. Zo verzamelen we authentieke content en laten we ook letterlijk zien hoe echt leren kan zijn bij de Rooi Pannen.
Award
Dit communicatieconcept viel niet alleen bij de Rooi Pannen in de smaak. In 2017 ontvingen we de Bonk-communicatieprijs in de categorie ‘corporate communicatie extern’. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan Brabantse bedrijven die zich op een bijzondere manier onderscheiden hebben op communicatiegebied. De jury, bestaande uit een aantal experts uit de Brabantse communicatiebranche, was onder meer onder de indruk van de ijzersterke pay-off: zo echt kan leren zijn.