Nieuwe regels plastic verpakkingen - New. Brand Activators. Scroll to top

Nieuwe regels plastic verpakkingen

New. Brand Activators.

Haal alles uit je verpakking

 

Plastic afval is een grote, wereldwijde zorg. Om eens goed en radicaal door die plastic soep heen te roeren, is in 2019 de Europese Single-Use Richtlijn aangenomen. Deze richtlijn is per 3 juli 2021 officieel in gegaan. Sinds die datum geldt in de hele EU een gedeeltelijk verbod op plastic producten, waaronder ook voedsel- en drankverpakkingen. Ook als ze gedeeltelijk zijn gemaakt van plastic of bioplastic.

Probleem? Het is maar net hoe je het bekijkt. Bij NEW denken we in ieder geval liever in kansen en oplossingen. Zo zitten onze verpakkingsspecialisten op het puntje van hun stoel, want er is werk aan de winkel. Hun motto: ‘Pak goed uit en haal alles uit je verpakking!’

Meer dan een omhulsel
Een verpakking is meer dan een mooi en functioneel omhulsel. Het klinkt bijna als een cliché, maar toch goed om nog eens even toe te lichten. In de eerste plaats dient een verpakking om er producten in te verpakken, dat is geen hogere wiskunde. Een solide verpakking beschermt de inhoud optimaal tegen schade of aantasting. Maar een verpakking doet veel meer.

Positief opvallen
Omdat het oog ook wat wil, zorg je met je verpakking dat je jouw product zo mooi, herkenbaar en onderscheidend mogelijk presenteert. Een verpakking is immers vaak de eerste kennismaking met een product. Dus direct positief opvallen, verleiden en een beleving rondom je merk creëren is een absolute must. Tot slot is er het merkimago. Om dat imago te laden en te versterken is het zaak dat je verpakking maximaal aansluit op je missie, visie, waarden en propositie. En juist daar liggen kansen.

Duurzaam en verantwoord
Duurzaam, milieuvriendelijk, energieneutraal, lage CO2-emissie, maatschappelijk verantwoord ondernemen: het zijn topics die niet meer weg te denken zijn uit onze hedendaagse samenleving. Iedereen wil er op inhaken. Zo proberen we allen op onze eigen manier een positieve bijdrage te leveren aan het oplossen van de problematiek.

Daarmee laten we als merk zien dat we het beste voor hebben met de wereld. Bijvoorbeeld door verantwoorde producten te maken, of producten op verantwoorde wijze te maken. Door goede doelen te sponsoren, door het milieu zo min mogelijk te belasten, door mee te denken in oplossingen. De lijst is eindeloos. 

Alternatieve verpakkingen
Toch wordt nog wel eens vergeten dat ook de verpakking van je producten een belangrijke rol speelt. Als merk met je handen in het haar zitten omdat je jouw product straks niet meer kunt verkopen in de bekende plastic verpakking, heeft weinig zin. Want je kunt die tijd beter besteden aan het nadenken over alternatieven. Alternatieven die het ‘probleem’ tackelen. Maar waarmee je jezelf tegelijk positief in de schijnwerpers zet.

NEW: verpakkingsspecialisten
Kortom: werk maken van de verpakking van je artikelen is een uitgelezen kans om je als merk nóg beter te profileren. Niet alleen vertellen dat je goed bezig bent, maar het ook écht daadwerkelijk laten zien. Bij NEW hebben we voor het invullen van dat vraagstuk een complete afdeling specialisten ter beschikking. Mensen als onze Laura en Anouk, twee NEW-toppers die je niet snel inpakt als het om design of redesign van je verpakkingen gaat.

Onze diensten
Zo kunnen we voor je een compleet nieuwe verpakking regelen, van concept en ontwerp tot realisatie. Of je verpakkingen een grote opknapbeurt geven als de tijd daar rijp voor is. Maar we adviseren je ook met alle plezier over de materialen die je kunt inzetten voor je verpakkingen. Duurzame materialen bijvoorbeeld, volgens de duurzaamheidsnormen van nu. Waarmee jij als merk maximaal scoort met je verpakking en tegelijk een statement maakt. Op deze manier leveren we beiden een positieve bijdrage aan een betere wereld. Mooi, toch?