Packaging design: meer dan een mooi etiket - New. Brand Activators. Scroll to top

Packaging design: meer dan een mooi etiket

New Brand Activators.

Laat je inpakken door New.


Als er één perfecte week is om onze dienst packaging design uit te lichten dan is het wel in de week van Valentijnsdag. Want welke dag staat er net als deze dienst meer in het teken van inpakken, uitpakken en verpakken dan de dag van de liefde, the love et d’amour. In dit blog maken we duidelijk dat een verpakking meer is dan alleen een mooi etiket en laten we zien hoe wij er met packaging design voor zorgen dat jouw verpakking opvalt in het spel der schap-verleiding.

Het best bewaarde geheim van New
Merken en doelgroepen met gave concepten activeren doen we maar al te graag. Maar ook met verpakkingen kunnen wij heel wat actie teweeg brengen. Ons team packaging designers (Laura & Anouk) en een ervaren traffic manager (Jolanda) hebben echte voelsprieten voor verleiding en combineren dagelijks hun creativiteit met strakke planningen. Daarnaast beschikken ze ook over veel specialistische kennis en zijn ze op de hoogte van de belangrijke regels in de packaging design wereld. Dit complete pakket maakt dat ze op veel verschillende verpakkingsfronten in te zetten zijn:

Design
Een compleet nieuwe verpakking kunnen wij van begin tot eind voor je regelen. Van conceptidee tot aan eindresultaat. Zoals we bijvoorbeeld voor Alex Meijer, een koffie- en theemerk, hebben gedaan.

Alex Meijer
Alex Meijer

Re-design
Sommige verpakkingen hebben een grote opknapbeurt nodig of voldoen ineens niet meer aan de wettelijke eisen door aanpassingen in reglementen. Je verpakking laten re-designen is dan een goede oplossing. Dit hebben we onlangs voor de verpakkingen van Smikkelbeer, een snoepmerk, gedaan. Hierop prijkte een hele leuke gezellige beer. Maar nu is wettelijk bepaald dat zulke afbeeldingen of iconen kinderen te veel verleiden en daarom moest die beer verwijderd worden. Wij re-designden de hele lijn van Smikkelbeer, zonder verlies van herkenbaarheid en identiteit.

Doorvertalingen
Zijn er kleine correcties nodig? Moet er nog een andere variant van een verpakking bij worden gemaakt? Moet er een ander etiket op de verpakking komen? Of moet de verpakking in een andere taal op de markt komen? Voor dit en ander soort doorvertalingen ben je bij ons aan het goede adres.

Technische realisatie
Naast het concept en een design maken we ook 3D-visuals voor een reële weergave. Daarnaast wordt er altijd een mock-up of dummy gemaakt, zodat alles goed kan worden gecontroleerd. Wanneer de verpakking klaar is om naar de drukker te gaan maken we een kloppende werktekening inclusief stanslijnen. Zo krijgt de verpakking de juiste vorm.

BRW
BRW
BRW

3 belangrijke regels voor een goede verpakking

1. Strategische blik
Dat een verpakking aantrekkelijk moet zijn is logisch. Maar packaging design is meer dan alleen een mooi verpakkingsontwerp. Wij kijken daarom verder dan de verpakking an sich en denken ook strategisch na. Want wanneer jouw product in paarse verpakking tussen allemaal andere paarse verpakkingen komt te liggen, valt hij natuurlijk niet genoeg op tussen de concurrentie. Onze packaging designers houden daarom rekening met waar en tussen wat jouw product komt te liggen.

2. Associëren kun je leren
Een verpakking moet aansluiten bij de verwachting van de consument. Daarom is het bij packaging design belangrijk rekening te houden met bekende associatiepatronen. Een bekend associatiepatroon is bijvoorbeeld als je een fles water met rood etiket ziet dat je dan weet dat er koolzuur in zit. Wil je toch graag afwijken van ingebakken associaties? Zoals bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely dat heeft gedaan? Met een sterk concept en via storytelling krijgen we dat voor elkaar.

3. Denk aan het gebruik
Hoe mooi een verpakking ook is, als de verpakking niet doet wat het moet doen, koopt de consument de volgende keer iets anders. Denk bijvoorbeeld aan een fles saus waar je de helft niet uit krijgt. Voordat onze packaging designers aan de slag gaan met ontwerpen denken ze (samen met jou) na over vragen als: Hoe gaat de verpakking gebruikt worden? Welke vorm past daarbij? Welk materiaal is het beste? Hoe maak je het open? Natuurlijk hangt dit allemaal samen met het soort product wat in de verpakking komt.

Verpakkingstrends

Om ervoor te zorgen dat jouw verpakking blijft opvallen in het spel der schap-verleiding volgen wij constant de trends in de wereld van packaging design. Lees hier de trends van dit moment en hoe we deze toepassen.

Customer loyalty
Verpakking = beleving. Een on-boarding pakket, een welkomstpakket wanneer iemand start met zijn nieuwe baan, is hier een goed voorbeeld van. Zo’n pakket geeft meteen een goed gevoel en zorgt er meteen voor dat de sfeer en het gevoel van het merk bij de nieuwe werknemer landt. Dit soort op maat gemaakte pakketten worden steeds populairder en hebben we voor Bavaria gerealiseerd.

Duurzaamheid
Steeds meer sectoren houden zich bezig met duurzame verpakkingsmogelijkheden. Wij kunnen hierin adviseren. Met een kleine aanpassing kan er al een grote duurzame slag worden gemaakt. Denk aan drukken met duurzame inkt of het gebruik van FSC-gecertifieerd papier. Daarnaast gaat in juli 2021 het verbod in op plastic disposables. Natuurlijk weten wij hier ook raad mee.

TakeDis
Daendels

Interactie & interactiv
Interactieve verpakkingen worden steeds populairder. Door een ‘digitale laag’ aan je verpakking toe te voegen, creëer je nog meer beleving. Denk aan een QR-code voor exclusieve korting of aan augmented reality waarmee je extra uitleg kunt geven over een product. Ook het creëren van een wowfactor bij het zien en uitpakken van de verpakking zien we steeds vaker. Deze unboxing experiences zorgen voor een unieke ervaring en zal de betrokkenheid van de consument vergroten, waardoor er meer (online) interactie ontstaat.

Food delivery
Steeds meer mensen bestellen eten online en laten dat thuis bezorgen. Ook worden er steeds meer ‘dark kitchens’ uit de grond gestampt. Al dat ‘reizende’ eten moet in perfecte conditie bij de klant aankomen. Een goede, stevige maar ook aantrekkelijke verpakking is daarbij essentieel. Onze packaging designers kunnen daar goed mee uit de voeten.

Illustraties en patronen
Minimalistische en tweedimensionale illustraties of gewaagde patronen domineren tegenwoordig op verpakkingen. Ook zien we dat deze illustraties en patronen meer zijn dan alleen verfraaiing. Ze vertellen wat over het product en geven je als het ware een hint over de inhoud. Onze designers en illustratoren kunnen zich in deze trend helemaal vinden.

Sanissimo
Sanissimo
Sanissimo
Sanissimo

Personalisatie
Het personaliseren van een productverpakking komt steeds vaker voor. Het levert een positieve bijdrage aan de klantbeleving. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola waar namen van wereldsteden op een fles werden bedrukt. Of aan de letters op de Chocomel verpakkingen, waar je je eigen naam of andere leuke woorden mee kon vormen. Ook met logo’s of afbeeldingen kun je een product personaliseren en helemaal eigen maken. Met ons personalistieplatform PimpYours.com is dit allemaal mogelijk en kunnen consumenten hun eigen verpakking ontwerpen. Onze huisgenoot Bek kan alles drukken: op maat en ook in kleine oplages.

Top 20 grappige verpakkings-weetjes

Wist je dat …

  • 70% van de consumenten een oordeel vormt enkel op de verpakking?

  • 52% van de mensen meer wil betalen als ze van de verpakking houden?

  • een verpakking bijdraagt aan de identiteit van een merk?

  • consumenten de verpakking van een product bijna net zo belangrijk vinden als het merk zelf?

  • in het chocoladeschap de kleur blauw gekoppeld is aan melkchocolade?

  • regular koffie altijd rood is?

  • een stuk papier tot 5 keer gerecycled kan worden?

  • draagtassen herbruikbaar moeten zijn?

  • een verpakking in eerste instantie is gemaakt om het product te beschermen?

  • door een verpakking (verse) producten langer meegaan?

  • je met cartoons hele leuke storytelling op je verpakking kunt maken?

  • het puntje op de “i” in het Pringles-logo een pringle is?

  • je van een Aziatische take-outbox een bordje kunt vouwen?

  • licht je bier verslechtert? Bier in blik heeft niet zo’n best imago. Onterecht. Bier in blik blijft beter!

  • het grootste blikje ooit gemaakt het Taiwanese sportdrankje Super Supau is en ruim 4,5 meter hoog meet?

  • het opvouwen van een pak yoghurt je nog een extra schaaltje kan opleveren?

  • wijnflessen een capaciteit van 750 ml hebben, omdat dit de gemiddelde longinhoud van een glasblazer is?

  • goed verpakken voedselverspilling voorkomt?

  • de verpakkingsdatum van een waterfles eerder bedoeld is voor de fles zelf dan voor het water dat erin zit?

  • de kartonnen doos al 200 jaar oud is?

packaging design